به گزارش بشری، حسین عباسنژاد با اشاره به ساخت بندرگاه نخل ناخدا در منطقه شرق بندرعباس افزود: با توجه به ایجاد زیرساختهای مناسب برای بهبود اقتصاد دریامحور و امکان بهرهبرداری از این بندرگاه به احداث ۳ پست اسکله فلزی شناور برای پهلودهی شناورها و تردد ایمن گردشگران نیاز است.
وی با بیان اینکه عملیات ساخت و مونتاژ اسکلههای یادشده در تعمیرگاه خشکی بندر شهید رجایی آغاز شده و مدت زمان اجرای آن در اسناد قرارداد ۸ ماه پیشبینی شده، ابراز امیدواری کرد، با توجه به تجربیات گذشته و وجود دانش فنی طرح حداکثر تا پایان سال آماده بهرهبرداری شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مجموع هزینه اجرای احداث این ۳ پست اسکله فلزی شناور را ۴۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: هرکدام از این اسکهها به وزن ۳۵ تن از جنس بدنه فولاد دریایی دارای ۲۲ متر طول و پنج متر عرض است.
عباسنژاد مشخصات پل دسترسی را نیز به وزن ۴ تن، ۲۰ متر طول و ۷.۱ متر عرض راهرو اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به لزوم توسعه صنعت گردشگری و ایجاد زیرساخت مناسب به منظور بهبود اقتصاد دریامحور و امکان بهرهبرداری از بندر نخل ناخدا به احداث ۳ پست اسکله فلزی شناور به طول ۲۲ متر برای پهلودهی شناورها و تردد ایمن گردشگران نیاز است.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم در احداث این طرح مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: طرح یادشده با استفاده از توان متخصصان داخلی و همچنین تامینکنندگان داخلی بیش از ۶ هزار میلیارد ریال ارزآوری داشته و مانع از خروج ارز و سرمایه مالی از کشور شده است.
«بندرگاه نخل ناخدا» در ساحل شرقی بندرعباس از طرحهای منحصر به فرد بندری کشور قلمداد میشود که با هدف کاهش ترافیک دریایی، دسترسی آسان به جزیره هرمز، ایمنسازی سفرهای دریایی و رونق گردشگری ساحلی و دریایی در منطقه شرق بندرعباس در دست احداث است.
این طرح گردشگری در ۷ مرحله شامل سایت پشتیبانی و خدمات، تفریحات مارینا، بوستان فرهنگ بومیان، ایستگاه سر زندگی و نشاط، گذر آرامش، ایستگاه خوشآمدگویی و اسکله تفریحی تعریف شده است.
بندر نخل ناخدا در قالب مجموعه تفریحی مارینا بندرعباس تعریف شده است؛ مارینا که میتوان به آن بندر کوچک، بندر تفریحی یا محوطه بندری گفت، محوطهای بندری برای قایقهای کوچک و تفریحیست.
در مارینا به طور معمول امکانات پهلوگیری و لنگراندازی و نیز آب و برق برای قایقها فراهم است که در برابر دریافت هزینه در اختیار قایقها گذاشته میشود. تفاوت مارینا با بندر در این است که مارینا برای قایقهای کوچک و با تعداد کم مسافر ساخته شده و بر خلاف بندرهای بزرگ امکاناتی برای پهلوگیری کشتی و قایقهای بزرگ و انتقال کالا و مسافر در حجم زیاد ندارد.