به گزارش بشری، رئیس قوه قضائیه در سفر به استان هرمزگان از بندر شهید رجایی و یکی از انبارهای اموال تملیکی اسن استان بازدید کرد.
حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای در این بازدید گفت: وضعیت ساماندهی محمولهها، اقلام و کالاها در بنادر و گمرکات استان هرمزگان از جمله بندر شهید رجایی، نسبت به قبل بسیار ، بهبود یافته، اما کماکان نیاز به هماهنگیهای بیشتر میان دستگاههای مسئول احساس میشود.
وی ادامه داد: یکی از عواملی که میتواند وضعیت بنادر و گمرکات کل کشور را به طور کامل سامان دهد، ایجاد سامانه واحد و برخط میان دستگاههای متولی در امر واردات و ترخیص کالا و اتصال این سامانه به سامانه جامع تجارت است.
تعیین تکلیف ماشین آلان راهداری بعد از نهایی شدن رای دیوان
رئیس قوه قضائیه درباره بازدید خود از بخش ماشینآلات راهسازی گمرک شهید رجایی نیز گفت: با بخشنامهای که در شهریور سال گذشته از ناحیه مدیرکل حقوقی گمرک صادر شد، ترخیص این ماشینآلات که به موجب اعلام وزات راه، نیاز مبرم کشور است، با مانع مواجه شد.
وی ادامه داد: تاکید من آن است برای صدور چنین بخشنامههای مهمی باید هماهنگیهای بیشتری با بخشهای مربوطه صورت گیرد و علیالقاعده باید چنین بخشنامهای که واجد تبعاتی است را خود معاون حقوقی گمرک صادر میکرد.
محسنی اژهای گفت: طبق رای صادره از دیوان عدالت اداری، چنانچه رای مربوطه نهایی شود تعیین تکلیف این ماشینآلات انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: علت عدم ترخیص این ماشینآلات، “عدم ثبت سفارش” است و عدم ثبت سفارش آنها نیز ناشی از آن است که از زمان تولید آنها، بیش از ۵ سال میگذرد و به موجب قانون، در جهت حمایت از تولید داخلی، برای چنین کالاهایی نباید ثبت سفارش و تخصیص ارز صورت گیرد.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بدون تردید با ایجاد سامانه واحد میان گمرکات، بنادر و سازمان اموال تملیکی و اتصال این سامانه به سامانه جامع تجارت از بسیاری از این نواقص و ناهماهنگیها که سبب عدم ترخیص کالاها میشود، جلوگیری به عمل میآید؛ لذا مسئولان امر، هر چه سریعتر نسبت به راهاندازی کامل و تکمیل چنین سامانهای، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
صدور بخشنامههای متعدد از علتهای معطلی کالاها در گمرک است
وی بیان کرد: اینکه بخش حقوقی گمرک در سال ۱۴۰۰ یک نوع بخشنامه ناظر بر ثبت سفارش و ترخیص کالاها صادر میکند و در سال ۱۴۰۲ بخشنامه دیگری را در این خصوص ابلاغ میکند که با بخشنامه پیشین متفاوت است، خودش از عواملی است که سبب معطلی کالاها و متروک اعلام شدن آنها میشود؛ در این زمینه بخش حقوقی گمرک باید به یک وحدت و انسجام رویه دست یابد.
رئیس قوه قضائیه در ادامه حضور میدانی خود در بندر شهید رجایی، از بخشی که در آن محموله ۴۴ هزار تنی روغن خوراکی نگهداری میشد، بازدید به عمل آورد.
وی در جریان این بازدید خطاب به نماینده شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، بعنوان وارد کننده محموله ۴۴ هزار تنی روغن خوراکی گفت: چرا باید چنین محمولهای که نیاز کشور است با تخصیص ارزِ قابل توجهی، وارد کشور شود و سه سال در کشاکش میان دستگاههای مسئول بماند و در آخر اعلام شود که این محموله روغن، قابلیت مصرف خوراکی را ندارد و حتی استفاده از آنها برای مصرف طیور نیز میتواند واجد آسیب باشد.
محسنی اژهای ادامه داد: آیا نمیشد دو وزارتخانه «جهاد کشاورزی» و «بهداشت» فرآیند آزمایش و نمونهبرداری از این محموله را سریعتر انجام دهند که بالغ بر ۳ سال، انبارها بواسطه این روغنها که قابلیت مصرف ندارند، اِشغال نشوند؟ بازرسی که شما بعنوان واردکننده، در کشور مبدأ واردات این روغنها تعیین کرده بودید، چرا در همان موعد بارگیری و فروش، غیر قابل مصرف بودن آنها را اعلام نکرد؟
رئیس عدلیه بیان کرد: باید توجه شود که علاوه بر تخصیص ارز برای واردات و نگهداری چنین محمولههایی، حتی مرجوع کردن و امحای آنها نیز برای کشور و بیتالمال هزینهزاست.