به گزارش بشری، نشست خبری همایش ملی صنعت گردشگری همسنگر جزیره جهانی قشم امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
ادریس راموز در این نشست خبری گفت: جزیره جهانی قشم سابقه تمدنی و تاریخی بسیار ارزشمندی دارد، ورود واژگان قشمی در زبان پرتقالی شاهد این ادعاست و شعار امسال روز جهانی گردشگری که گردشگری و صلح است زمانی محقق میشود که کشورها مشترکات فرهنگیشان را پر رنگ کنند.
وی بیان کرد: برگزارکنندگان همایش ملی صنعت گردشگری همسنگر هم تلاش میکنند که با دعوت از ۱۲ سفیر از کشورهایی چون امارات، قطر، عمان، چین، تانزانیا و بلاروس در راستای پر رنگ کردن مشترکات فرهنگی گام بردارند و واژه همسنگار به معنای همیاری کشورها برای تحقق صلح است.
معاون گردشگری قشم ادامه داد: آنها میخواهند نشان بدهند که جزیره قشم و سایر گوشه و کنارهای ایران میتوانند ارزشهای افزودهای را در حوزههای گردشگری و فرهنگی برای کشورمان داشته باشند که مغفول مانده است.
وی بیان کرد: برگزارکنندگان همایش ملی صنعت گردشگری همسنگار به دنبال تقویت و باززندهسازی هویت ایرانی است.
این مسئول گفت: زمانی که نقشه ایران در کتابهای درسی آورده میشود، جزایر دیده نمیشوند و این نشان میدهد که ما در جنوب ایران خودمان را فراموش کردهایم؛ بنابراین سرمایهگذاری به سمت سرمایهگذاری در قشم نمیرود.
وی ادامه داد: ولی ما میخواهیم در قالب برنامه قشمون، جزیره قشم را کوچک کرده و در قالب خانه قشم به شهرهای مختلف کشورمان ببریم تا به جای آنکه در مقصد منتظر سرمایهگذار بنشینیم، خودمان سرمایهگذاران را شناسایی کرده و آنها را با ظرفیتهای جزیره آشنا کنیم؛ رونمایی از پلتفرم قشمون یکی از اتفاقاتی است که در همایش ملی صنعت گردشگری همسنگار رخ میدهند.
راموز از همکاری جزیره قشم با مجموعه فروشگاههای افق کوروش خبر داد و بیان کرد: این همکاری با هدف معرفی بیش از پیش ظرفیتهای قشم شکل گرفته است.
شیروانی رئیس جامعه هتلداری جزیره قشم هم گفت: ۸۰ مرکز اقامتی با بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ تخت در جزیره قشم وجود دارند.
معرفی ۲۴۰ بسته گردشگری در مناطق آزاد
محمد فرزاد میرزایی قلعه، مدیر کل گردشگری و صنایع دستی شورای عالی مناطق آزاد هم گفت: زمانی که ما بهعنوان مناطق آزاد وارد شدیم متوجه شدیم که مناطق آزاد از چند جزیره مستقل شکل گرفتهاند که دنبال برند خاصی نیستند، مناطق آزاد در سال گذشته میزبان ۶۵ میلیون گردشگر غیربومی و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی بود.
وی افزود: چند روز پیش ژئوپارک قشم مجددا بهعنوان یک برند جهانی معرفی شد.
این مسئول بیان کرد: ما در مناطق آزاد کشور انواع گردشگری را داریم، امروزه منطقه آزاد کشور عضو رسمی و صاحب رای ستادهای اربعین، راهیان نور و سفر کشور است.
میرزایی بیان کرد: ما با وجود همه مشکلات ۲۴۰ بسته گردشگری به ارزش یک میلیارد دلار را در ۸ منطقهمان تعریف کردیم و امیدواریم که مناطق آزاد به همراه ظرفیتهایشان معرفی شوند.
اکبر غمخوار، عضو رسمی جامعه تورگردانان کشور هم گفت: گردشگری جزیره قشم در صورتی تقویت میشود که ما از پایتختهای کشورهای جهان برای قشم خط هوایی داشته باشیم و زیرساختها را تامین کنیم.
وی ادامه داد: از طرف دیگر شعار برای گردشگری دریایی زیاد است اما هنوز آنچنان که باید و شاید تعریف و اجرا نشده است.
پیشنهاد تهیه مستند از قشم توسط مرکز ایرانیان خارج از کشور
علاییزاده، رئیس مرکز ایرانیان خارج از کشور هم گفت: من به اینجا آمدم تا ۲ قول را به مناطق آزاد بدهم؛ مرکز ایرانیان خارج از کشور میتواند این قول را بدهد که اتوبوسهای دریایی را راه بیندازد و زمینه سرمایهگذاری در جزیره قشم را فراهم کند.
وی بیان کرد: مرکز ایرانیان خارج از کشور در ۶۳ کشور دفتر دارد و حاضر است که تیم مستندسازیاش را برای تهیه فیلمهای مستند جزیره قشم فعال کند و فیلمهای تهیه شده را در شبکههای مختلفی چون شبکه تلویزیونی ایرانیان پخش کند.
جمشید حمزهزاده، رئیس جامعه هتلداری ایران هم گفت: کیش باید توسعه گردشگر محور داشته باشد و برای جذب سرمایهگذار باید بستههای حمایتی تعریف شود، از طرف دیگر باید بستههای خاص حمایتی برای فصول مختلف سال برنامهریزی شود.