به گزارش خبرنگار بشری، قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص، هرمزگان را به یکی از استانهای ویژه کشور تبدیل کرده است.
هرمزگان به دلیل گردشگری، صنعتی بودن و دارا بودن بنادر مختلف تجاری، استانی است که روزانه محل تردد افراد زیادی از نقاط مختلف کشور است؛ بومیان استان هم برای انجام کارهای مختلف ازجمله دریافت خدمات درمانی، گردشگری و یا انجام امور اداری نیاز دارند به مرکز کشور رفت و آمد کنند.
به دلیل بعد مسافت، از بین وسایل نقلیه هواپیما گزینهای مناسب و بهصرفه است اما چند وقتی است کمبود بلیت و افزایش چند برابری قیمتها به چالشی جدی، بویژه برای مردم استان تبدیل شده است.
البته چالشهای رفت و آمد منحصر در سفرهای هوایی نیست، شاید در قطار هم تا حدودی شاهد چنین مواردی باشیم.
قیمتهایی که پرواز و مسافرت را برای هرمزگانیها به آرزو تبدیل میکند
پیش از این نرخ بلیت به عهده وزارت راه و شهرسازی و ستاد تنظیم بازار بود، اما چند وقتی است با رای دیوان عدالت اداری، تعیین نرخ در حیطه اختیارات شرکتهای هواپیمایی قرار گرفته، درواقع دیگر ستاد تنظیم بازار دخل و تصرفی در این حوزه ندارد.
صعود قیمت و نایابی بلیتها بویژه در مسیرهای پرتردد، برای استانی مانند هرمزگان مهم و اساسی است و نیاز است مسئولین به این امر توجه ویژه داشته باشند.
افزایش قیمت در حوزه اختیار فرودگاهها نیست
جمشید دلفاری در این باره به خبرنگار بشری گفت: افزایش قیمت در حوزه اختیار فرودگاهها نیست و توسط سازمان هواپیمایی و انجمن ایرلاینها اعلام میشود؛ البته بعد از ابلاغ، ما نظارت میکنیم و درصورتی که گزارشی برای موارد خارج از محدوده فروش و تعرفههای رسمی باشد، برخورد میشود.
مدیرکل فرودگاههای استان هرمزگان درباره افزایش چند برابری قیمتهایی که یک باره صورت گرفت عنوان کرد: ما هم این موضوع را پیگیر شدیم، پاسخی که اعلام میشود، این است که در حدود ۲ سال گذشته افزایشی نداشتند و به خاطر همین شاهد افزایش یک باره بودیم، درواقع به جای اینکه سالانه نرخها افزایش داشته باشد، یک مرتبه افزایش محسوسی رقم خورد.
وی در پاسخ به پرسش درباره امکان درنظر گرفتن بستههای حمایتی برای مردم استانهایی مانند هرمزگان گفت: تا کنون چنین طرح یا مصوبهای نداشتیم و برای همین به طور قطع نمیتوان درباره آن نظر داد، اما شاید شرکتهای هواپیمایی درصورتی که از طرف دولت و سایر نهادها حمایت شوند، بتوانند چنین تخفیفهایی را اعمال کنند.
متولیان امر به فکر چالش کمبود صندلی باشند
به گفته این مسئول، بندرعباس جنوبیترین نقطه کشور است و بیشترین فاصله را تا مرکز دارد، از این رو بهترین وسیله برای تردد هواپیما است، چرا که با سایر وسایل باید نقلیه حدود ۱۸ تا ۲۲ ساعت در مسیر بود؛ باتوجه به همه اینها تقاضا برای بلیت هواپیما بویژه برای مقصد تهران زیاد است و اگر ۱۵ تا ۲۰ پرواز هم داشته باشیم صندلیها پر میشود.
وی ادامه داد: ما کمبود مسافر نداریم، چالش ما کمبود صندلی است؛ متاسفانه ادارات و ارگانهای متولی آنطور که باید پیگیر نیستند، بهعنوان مثال گردشگری هم میتواند در این حوزه فعالیت داشته باشد.
آنطور که دلفاری عنوان کرد، براساس بخشنامهها، وظیفه ذاتی فرودگاهها ارائه خدمات پروازی است، باوجود این از طرف اداره کل فرودگاههای استان به طور مداوم با ایرلاینها ارتباط برقرار میشود تا افزایش پرواز صورت گیرد.
کمبود بلیتهای تهران، یزد و اصفهان
وی اظهار کرد: درحال حاضر برای مسیرهایی مانند تهران، یزد و شیراز که مردم استان برای درمان یا سفر به آنجا مسافرت میکنند کمبود داریم، اما برای مشهد کمبود به این میزان نیست و فقط از بندرعباس در هفته ۱۱ پرواز داریم، باتوجه به پیگیریهای صورت گرفته قولهایی داده شده و امیدواریم تعداد پروازها به حد نرمال برسد.
مدیرکل فرودگاههای استان هرمزگان ادامه داد: درحال حاضر به طور میانگین روزانه ۳۲ تا ۳۶ پرواز از فرودگاه بندرعباس داریم.
وی خاطرنشان کرد: درصورتی که گزارشهایی از فروش بیلت با قیمتهای بالاتر از تعرفه باشد برخورد میکنیم.
این مسئول با اشاره به رونق گردشگری در هرمزگان حتی در نیمه نخست سال گفت: امیدواریم بخش گردشگری این موضوع را مورد توجه قرار دهد تا مشکلات پروازها هم کاهش پیدا کند.
افزایش ظرفیت از مطالبات مردم استان است
مدیرکل راه آهن استان هرمزگان هم درباره وضعیت تردد در حمل و تقل ریلی گفت: درحال حاضر باتوجه به ایام اربعین بخشی از ظرفیت، در اختیار مسافران اربعین قرار گرفت، البته تا هشتم شهریور به روند قبلی بازمیگردیم و مسافرین میتوانند از قطارها استفاده کنند.
علیرضا نصیری برازنده ادامه داد: یک روز ۴ قطار مسافری به مقصدهای مشهد، اصفهان و تهران و یک روز هم یک قطار داریم، قطارهای باری هم فعالیت خود را دارند.
وی با اشاره به ظرفیت بندر شهید رجایی و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و مواد معدنی عنوان کرد: روزانه ۴۵ تا ۵۰ رام قطار در این بخش فعالیت دارند و به طور میانگین ۸۰۰ تا ۹۰۰ واگن در حال تخلیه و بارگیری هستند.
به گفته این مسئول سال گذشته حدود یک میلیون مسافر از طریق قطار جابهجا شدند و امسال هم بر اساس برنامه ریزی و پیگیریها، علیرغم کم شدن یک رام قطار در یک بازه زمانی، سعی داریم به آمار سال قبل برسیم.
وی با بیان اینکه کلیات تعیین تعداد قطارها در مرکز و براساس سیاستهای کلی تصمیمگیری میشود گفت: تعداد قطارها و سهمیهها براساس ضریب اشغال مشخص میشود، درحال حاضر افزایش قطار را مطالبه کردیم.
نصیری برازنده ادامه داد: برای اینکه بلیتهای مورد نیاز برای متقاضیان را تا حد ممکن پوشش دهیم در مسیرهای مختلف بین راهی سهمیه درنظر گرفته شده، البته گاهی تقاضا بیشتر از ظرفیت و سهمیه است که باید مدیریت شود.
وی درباره روند فروش بیلتها گفت: پیشفروشها هر ماه انجام میشود، ۲ ساعت اول فروشها در فضای مجازی و بهصورت برخط است و بعد از آن هم به صورت حضوری و غیرحضوری از طریق مراکز مجاز واگذار میشود، روند فروش هم قبل از آغاز اطلاع رسانی میشود.
مدیرکل راه آهن استان هرمزگان ادامه داد: باتوجه به نیاز مردم، بیلتها در اسرع وقت پر میشود، افزایش ظرفیت مطالبه مردم و در دست پیگیری است.
تامین قطارهای با کیفیت و قیمت مناسب از برنامههای راه آهن است
وی درباره درنظر گرفتن بستههای حمایتی برای مردم استانهایی مانند هرمزگان که محروم هستند، گفت: این موضوع از ۲ مسیر قابل پیگیری است، یکی اینکه قطارهایی داشته باشیم که ضمن کیفیت، قیمت مناسب هم داشته باشند؛ در این راستا قطارهای شش تخته و چهار تخته تعبیه شده که این ویژگیها را دارند.
این مسئول ادامه داد: افزایش قیمت در راهآهن نسبت به سایر حمل و نقلها کمتر است؛ میزان افزایشها هم سراسری و براساس شرایط توسط شورای عالی تنظیم بازار مشخص میشود.
با همه موارد گفته شده، تردد با هواپیما یا قطار از مواردی است که باید مورد توجه ویژه مسئولین ارشد، نمایندگان استان و نهادهای مختلف باشد تا بتوان شرایط را تسهیل کرده و صف انتظار تهیه بلیت را برای مردم استان کاهش داد.