به گزارش خبرنگار بشری، قرار گرفتن استان هرمزگان در کنار دریا و وجود مسیرهای ترانزیتی باعث شده حضور شوتیها در این استان قابل ملاحظه باشد.
پارسیان باتوجه به موقعیتی که دارد و محل تلاقی هرمزگان، بوشهر و فارس است، بیشتر از سایر مناطق رنگ شوتیها را میبیند.
خودروهای شوتی که سرعت و رانندگی ایمن برایشان اهمیتی ندارد، از هر فرصتی استفاده کرده و در طول شبانه روز از محورهای عسلویه به سمت پارسیان و بستک تردد میکنند.
رانندگان این خودروها که بسیاری از آنها با سن کم و فاقد گواهینامه هستند، قصد دارند هر طور شده بار خود را به مقصد برسانند، اهمیتی هم ندارد اگر حرکات خطرناک و سرعت بالای آنها تهدیدی جانی و روانی برای مردم و یا حتی خود آنها باشد.
در جدیدترین حادثه در این بخش، برخورد یک خودروی شوتی، جان سه عضو یک خانواده پارسیانی را گرفت، این اولین حادثه نیست و آخرین مورد هم نخواهد بود.
صرف برخورد سلبی جوابگو نیست
برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ یکی از فعالین اجتماعی استان رفیتم.
عبدالعطیف فروتن با اشاره به حادثه آفرینی شوتیها گفت: باوجود حوادث ناشی از تردد شوتیها متاسفانه این وضعیت کنترل نمیشود و به جز برخوردهای خشن قانونی راهکار و روش درمانی نداریم.
وی ادامه داد: اگر کالا قاچاق است نباید از گمرک خارج شود و اگر از گمرک خارج شد نباید در مسیر مانع از عبور آنها شد، برخورد در مسیر باعث میشود رانندکان شوتی برای اینکه به دام نیفتند با سرعت بالا تردد کرده و حادثهآفرینی کنند.
این فعال اجتماعی شهرستان پارسیان، ساماندهی را راهکار اصلی مبارزه با قاچاق دانست و توضیح داد: صرف برخورد خشن راه به جایی نمیبرد؛ اگر وضعیت ساماندهی شود، تحول اقتصادی را هم به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به مطالعات تخصصی در این حوزه عنوان کرد: در این راستا مطالعات تخصصی انجام دادهام که اجرایی شدن آن نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت، برای نشست و تبادل اطلاعات با مسئولین اعلام آمادگی کردهام اما توجهی به این درخواست نمیشود.
برای حل چالش شوتیها باید به دنبال راهکار تخصصی بود
به گفته فروتن، شوتیها صرفا مشکل استان ما نیست، استانهای همجوار هم با این موضوع درگیر هستند، برای مقابله با آن هزینههای سنگینی دادهایم و شاهد شهادت مامورین نیروی انتظامی هستیم؛ بنابراین داشتن راهکار تخصصی در این باره بسیار کمک کننده خواهد بود.
وی نبود اشتغال پایدار را یکی از عوامل گرایش جوانان برای رانندگی خودروهای شوتی عنوان کرد و گفت: وقتی اشتغال پایدار و درآمد نباشد، جوانان برای تامین هزینههای زندگی و خواستههای خود به سمت شغلهای کاذب گرایش پیدا میکنند، از این رو لازم است در بررسی وضعیت شوتیها این موضوع هم درنظر گرفته شود.
فروتن تاکید کرد: مسئولان دلسوزانه کار میکنند و به دنبال حل معضلات هستند، برخی مشکلات موجود در سایه گفتمان قابل حل است، در مطالعه تخصصی که داشتم ابعاد مختلف موضوع شوتیها سنجیده و سعی شده پیچیدگیها کاهش پیدا کند، انتظار داریم حداقل این حرف در حد اجرای آزمایشی مورد توجه قرار گیرد.
ضرورت نگاه همهجانبه به چالش شوتیها
خودروهای شوتی سالها است که در بخشهای مختلف این استان و استانهای همجوار میتازند، بارها حادثه آفریده و جان شهروندان را به خطر انداختهاند؛ بنابراین نیاز است برای مقابله با آنها برخورد جدی شود.
البته آسیب جانی و حوادث تنها یک بعد از فعالیت شوتیها است، همراهی آنها در قاچاق و حمل غیرمجاز کالاها که به تولید، اقتصاد و اشتغال آسیب میزند هم از مواردی است که به بررسی و توجه نیاز دارد.
علت گرایش افراد به سمت اینکه راننده شوتی باشند و خطر مرگ را به جان بخرند هم یکی از موضوعهای قابل بررسی است که از ابعاد مختلف میتوان به آن پرداخت.
در هر صورت برخورد قاطعانه در کنار برنامهریزی برای حل چالشها امری ضروری و اولویتدار است که باید به آن پرداخته شود.