به گزارش بشری، جلسه تشریح و تبیین دستورالعمل و برنامههای امتحانات نهایی خردادماه سال ۱۴۰۳ با حضور مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در جمع مدیران مدارس متوسطه نظری برگزار شد.
محمد قویدل در ابتدای این جلسه گفت: در گذشته عملاً مسیر کنکور از مسیر مدرسه جدا بود و فعالیتهای پیش نیاز کنکور در راستای فعالیتها و کارهای اصلی در مدرسه نبود.
وی ادامه داد: در زمانی که بحث سند تحول بنیادین را دنبال میکردیم، از جمله بحث طرح تعالی و یا طرح تدبیر، امکان کشف ارتباط بین سند طرح تحول با فعالیتها و مباحث اجرایی کنکور میسر نبود.
مدیرکل آحوزش و پرورش استان هرمزگان افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث تاثیر معدل دوران تحصیل (خصوصا دوران دبیرستان) موجب ارتباط بین فعالیتهای مدارس با کنکور سراسری و همچنین ایجاد عدالت آموزشی و فرهنگی در سطح کشور شد.
میزان قبولی هرمزگان در رشته پزشکی به ۲۵۰ نفر رسید
وی اظهار کرد: ما در سال گذشته به عنوان اولین تجربه، امتحانات نهایی را با شیوه تاثیر ۴۰ درصدی سابقه تحصیلی برای پایه دوازدهم برگزار کردیم و با تمام مشقاتی که برگزاری این آزمونها داشت باعث شد نمراتمان واقعیتر شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: طبق آمار احصا شده در کنکور سال قبل میزان قبولی ما در رشته پزشکی در استان هرمزگان به ۲۵۰ نفر رسید و همچنین رتبههای زیر ۱۰۰ ما به ۱۰۰ درصد، زیر ۱۰۰۰ به حدود ۶۰ درصد و زیر ۳۰۰۰ نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: ما در شهرستانهایی حائز رتبههای برتر شدیم که در بعضی از این شهرستانها قبلاً موردی را نداشتیم مواردی همچون شهرستان جاسک با قبولی در رشته پزشکی یا هشتبندی میناب در کسب رتبه زیر ۱۰۰ در رشته ریاضی منطقه ۳ و همچنین در شهرستان بندر لنگه که در سال گذشته ۱۴ نفر قبولی در رشته پزشکی داشتیم و این مسئله بسیار مهمی بود که خصوصاً در مناطق محروم و کم برخوردار روی داد.
قویدل ادامه داد: این اتفاقات تصادفی نبود بلکه بر اثر جابجایی شیوه برگزاری کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی در نتایج کنکور که خصوصاً استانهایی همچون استان هرمزگان از این امر منتفع شدند.
اعتماد به سیستم آموزش و پرورش در تاثیر سوابق تحصیلی برای کنکور
وی ابراز کرد: این طرح موجب ارزش دادن به کار دبیر در مدرسه، اهمیت دادن به مطالعه و کتاب درسی شد و باید گفت که این طرح نتیجه اعتماد نظام به سیستم آموزش و پرورش و محول کردن این امر به این وزارتخانه است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان مطرح کرد: امسال برای اولین بار امتحانات پایه دهم و یازدهم نهایی برگزار میشود و در برگزاری هرچه بهتر این آزمونها باید حتماً اهتمام و جدیت لازم از سوی مدیران، دبیران و دانشآموزان صورت پذیرد و لازم میدانم عوامل برگزاری امتحانات آمادگی لازم را در اولیا و دانشآموزان جهت برگزاری مناسب این آزمونها ایجاد کنند.
مدیران زمینه ایجاد رقابت بین دانشآموزان را فراهم کنند
وی با اشاره به بحث توانمندسازی دبیران بیان کرد: ما باید تجربه زیسته مدیران و دبیران با سابقه را به مدیران و دبیران جدید منتقل کنیم، همچنین مدیران مدارس ایجاد امر رقابت بین دانشآموزان جهت افزایش انگیزه در محصلین و همچنین ارتقاء سطح تحصیلی مدارس حتماً مدنظر قرار دهند.
این مسئول اضافه کرد: البته در این خصوص برنامهای در راستای طرح تعالی مدیریت مدرسه در تراز سند تحول بنیادین داریم که در ادامه مسیر در زمینه این موضوع باید کارهای ویژه ای صورت گیرد.
گفتنی است، در پایان این نشست، مدیران مدارس سوالات خود را پیرامون ابهامات در حوزه مدیریتی در حضور مدیر کل مطرح کردند و پاسخهای لازم را دریافت کردند.