به گزارش خبرنگار بشری، سلمان ضربی در نشستی که بعد از آغاز عملیات تعمیراتی دکل سحر ۱ برگزار شد، گفت: تلاش میکنیم تا سال ۱۴۰۴ مجتمعی سرآمد و الگو برای تعمیر کشتی باشیم.
وی ادامه داد: پیش از این ما باید به دنبال کشتیها بودیم اما درحال حاضر به نقطهای رسیدهایم که خدمات را پیش فروش میکنیم، اسکلههای ما پر است و اگر کسی درخواست تعمیر داشته باشد باید ۴ ماه در نوبت باشد؛ البته کمبود اسکله هم داریم که باید روی آن کار کنیم.
مدیرعامل ایزوایکو عنوان کرد: باتوجه به توسعه فعالیتهای ایزوایکو در سالهای گذشته توانستیم ضمن عمل به تعهدات، بدهیهای بانکی، بیمهای و مالیاتی را کاهش دهیم، البته اینها کافی نیست و انتظار داریم کارفرمایانی که نگاه به خارج دارند به توان داخلی اعتماد کنند و از حفاری شمال الگو بگیرند، چرا که این کار ضمن جلوگیری از خروج ارز به اشتغالزایی هم کمک میکند و نتیجه میدهد.
وی با اشاره به امکان افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی ظرفیت تعمیراتی بیان کرد: در حوزه ساخت هم پروژههای نوسازی خوبی را آغاز کرده و نوسازی ۳ فروند شناور نوسازی کلیدخورده که در نوع خود کم نظیر است.
این مسئول خاطرنشان کرد: ۳۴۱ فروند کشتی در ایزوایکو ساخته و به کارفرمایان تحویل داده شده، همچنین در ۱۷ واحد بزرگ نفت و گاز پروژه انجام دادهایم که تعمیرات ۱۱ واحد به اتمام رسیده و امروز هم تعمیر سکوی سحر و دنا آغاز میشود.
وی بیان کرد: باتوجه به اقدامات توسعهای در ایزوایکو در تعمیرات کشتی از خارج بینیاز شدهایم و مراجعه به خارج برای این کار به صرفه نیست و توجیهی ندارد؛ البته خود را از تکنولوژیهای روز بینیاز نمیبینیم.
ضربی ادامه داد: امکان توسعه فعالیتهای تعمیراتی بویژه در شناورهای بزرگ وجود دارد، شرکتهایی مانند کشتیرانی ایران و شرکت ملی نفتکش بهصورت پراکنده با ما همکاری دارند؛ البته همکاری نفتکش مداوم و مستمر است و در سال چند فروند کشتی را برای آنها تعمیر میکنیم اما انتظار است بیشتر از اینها توجه شود.
وی با بیان اینکه تعمیرات در داخل از نظر اقتصادی بهصرفهتر است و با ارز سنا و نرخ “ایتیاس” انجام میشود تاکید کرد: این مابهالتفاوت بین ارز آزاد و غیرآزاد درپی انجام تعمیرات در داخل، برای بخش خصوصی بسیار دارای اهمیت و تعمیرات کشتی در ایزوایکو قیمت تمام شده را حدود ۵۰ درصد کاهش میدهد.