به گزارش خبرنگار بشری، در صورتی که در آستانه نوروز، تعطیلات و اوج سفرها به جنوب ایران و جزیره گردشگرپذیر قشم هستیم، چند موضوع به ایجاد نارضایتی منجر شده است.
افزایش بهای بلیت برای مسافران و رسیدن بهای سفر از بندرعباس تا قشم به ۱۲۰ تا ۲۳۵ هزار تومان و همچنین ایجاد مشکل در تردد خودروهای مسافران موضوعی بود که در روزهای گذشته با آن مواجه بودیم.
اسکله پل و لافت برای تردد خودروها در نظر گرفته شده که صف طولانی خودروها هم در همین مسیر صورت گرفت.
به جای افزایش قیمت، حمایت صورت گیرد
زمان زیادی از خبر افزایش قیمت برای بخشی از مسافران نگذشته بود که بار دیگر با افزایش تعرفه مواجه شدیم، این موضوع علاوه بر اینکه در گرشگری تاثیر دارد، برای قشموندان، شهروندان قشم، کارگران، دانشجویان و تمام افراد محلی که روزانه مجبور به تردد هستند سخت خواهد بود.
در شرایط اقتصادی موجود، افزایش تعرفهها بویژه برای محلیها باری مضاعف است، به جای افزایش تعرفهها میتوان از راهکارهای جایگزین استفاده کرد که با همفکری و استفاده از نظر نخبگان و بومیان، محقق کردن آن امری دور از انتظار نخواهد بود.
منطقه آزاد میتواند به این موضوع ورود پیدا کرده و تسهیلگری و حمایت داشته باشد، اما تاکنون شاهد چنین روندی نبودهایم.
مالکین شناوران لندینگ کرافت، ملوان و ناخدایان علیرغم اینکه خدمات را به مسافران ارائه میکنند، با چالشهای مختلفی مواجه هستند.
این افراد علت بروز مشکل و صف طولانی در تردد خودروها را برآمده از عملکرد منطقه آزاد و ایجاد یک چالش عنوان کردند.
امیدواریم بار دیگر شاهد رانت و مشکل نباشیم
به گفته آنان، یک شرکت صوری خانوادگی که حتی شناور هم ندارند برای انتقال هزینهها معرفی شده بود، البته اعلام شده که این اقدام سهوی بوده و درحال حاضر هم شماره حساب اصلاح شده است.
به گفته شناورداران، فعلا این چالش حل شده و ترافیک روان است، اما مهم این است که این وضعیت دایمی باشد و بار دیگر شاهد رانتها در این حوزه نباشیم، همچنین به ارتقای زیرساختها، افزایش گیتها و ورودیها نیاز داریم که باید با کمک مسئولین و منطقه آزاد عملیاتی شود.
آنطور که این شناورداران عنوان کردند، سالها است به خاطر علاقهای که به این شغل و سرزمین دارند، فعالیت میکنند، برای تسهیل امور هم بنا است تعداد شناورها از ۳۳ به ۵۰ فروند افزایش پیدا کند اما حمایت خاصی از طرف منطقه آزاد صورت نگرفته است.
شاید عنوان شود که حمایت از شناورداران به عهده منطقه آزاد نیست، اما با فعالیتی که شناورداران انجام میدهند و جابهجایی خودروها و مسافران و افزایش فعالیتها و حضور گردشگران، به طور غیرمستقیم سود و مزایایی نصیب منطقه آزاد میشود؛ از این رو حمایت از شناورداران به نوعی کمک به خود سازمان خواهد بود.
این شناورداران، سرمایهگذاران واقعی هستند که ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد سرمایهگذاری کردهاند، اگر آنها نباشند هیچ کس به تنهایی نمیتواند کار آنها را انجام دهد، درواقع ارائه خدمات در این بخش یک کار جمعی و تعاونی است و از این رو آنها انتظار حمایت دارند.
شناورداران از همراهی نهادهایی مانند دادگستری، فرمانداری، بنادر و سایر بخشها قدردانی کردند.
مردم قشم شایسته مدیرانی توانمند هستند
این روزها در قشم شاهد اتفاقهایی هستیم که همه آنها نارضایتی و اعتراض را به همراه دارد از ساحل فروشی گرفته تا صفهای طولانی برای تردد خودروی مسافران، در کنار اینها سایر مشکلات مانند آب شرب، انتصابهای شبههدار و مواردی از این دست هم همچنان پابرجا است.
مردم قشم، بزرگترین جزیره ایرانی و نگین خلیج فارس شایسته مدیرانی توانمند و باکفایت هستند تا گرهی از مشکلاتشان را باز کند نه اینکه بدون شفافیت و به طور شبههدار هر روز چالشی بر چالشها اضافه شود.
شاید تغییر در مدیریت بتواند این چالش را تا حد زیادی رفع کند که باید مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد.