به گزارش بشری، امروزه یکی از معایب و مشکلات پروژههای عمرانی افتتاح غیراصولی و زودتر از هنگام پروژههایی است که از نظر اصول فنی و ایمنی قابلیت افتتاح و بهرهبرداری را ندارد.
یکی از پروژههایی که ماههای اخیر در جزیره قشم افتتاح شده است قسمتی از پروژه جاده ساحل جنوبی جزیره به طول ۵ کیلومتر است (به گفته مسئولین پنج کیلومتر!!) که متاسفانه علیرغم داشتن نواقص زیاد از جمله عدم اجرای خطکشی و علائم ایمنی و هشداری و روشنایی افتتاح شد.
خبر افتتاح بدین معناست که پروژه مذکور تمام مراحل مربوط به تحویل موقت را بدون داشتن نواقص طی کرده و آماده بهرهبرداری است؛ اما وضعیت فعلی پروژه این موضوع را نقض میکند و افتتاح این پروژه را به نوعی نمایشی از سوی مسئولان منطقه آزاد قشم در برابر هجمهای از انتقادات مبنی بر عملکرد نامناسب خود در پروژههای عمرانی دانست لذا سوالات بسیاری را در ذهن مطالبهگران و مردم خوب جزیره تداعی میکند.
جاده مذکور که به طول ۵ کیلومتر افتتاح شده چرا بعد از گذشت مدت سپری شده از تاریخ افتتاح هنوز به بهرهبرداری نرسیده است؟
چرا صورتجلسه تحویل موقت پروژه که حاکی از تحویل پروژه بدون هرگونه نقص فنی و ایمنی است و به صورت مستندات قانونی باید به امضا متولیان امر و بهرهبردار و مسئول تعمیر ونگهدار پروژه برسد تا کنون ارائه نشده است؟
تکلیف وسایل نقلیه در صورت بروز هرگونه حادثه جادهای به هر علت چه خواهد بود؟
متولی کنترل تصادفات در این محدوده پلیس راه است یا راهنمایی و رانندگی؟ زیرا که این پروژه با عنوان بزرگراه معرفی شده در صورتی که بیشتر شبیه جادهای درون شهری و داری بلوار است.
این جاده که افتتاح یا عدم افتتاح آن در هالهای از ابهام است، فاقد شانه جاده، گاردریل، حفاظ پلها، روشنایی، خطکشی و تابلو و علائم ترافکی است که در صورت وقوع حادثه مطمئنا مردم در آن بیشترین زیان را خواهند دید.
جدای از بازی با افکار عمومی توسط متولیان این افتتاح، موضوع باید از لحاظ حقوقی و کیفری نیز مد نظر دستگاههای نظارتی و قوه قضائیه باشد.
بندگان، مسئول مفاسد اقتصادی و مناطق آزاد مطالبهگران مردمی استان هرمزگان در بازدید خود از این پروژه تمام موارد بالا را عیناً مشاهده کرده و گزارش تکمیلی جهت ارائه به دستگاههای نظارتی در دست تهیه قرار دارد.


